Leren omgaan met spanning

Als je vaak angstig en gespannen voelt en niet meer weet hoe je kan ontspannen dan is deze individuele training iets voor jou. Je leert omgaan met spanning in situaties waarbij spanning hoog kan oplopen. Met behulp van diverse (klassieke) relaxatie methodes wordt eerst de aandacht gericht op het bewust worden van spanning in het lijf, de lichamelijke sensaties die je daarbij ervaart en hoe het voelt als die spanning wordt losgelaten. Daarna wordt via de methode van “Toegepaste relaxatie van Öst ” toegewerkt naar het zich vlug leren ontspannen in situaties waarbij spanning hoog kan oplopen. Uit een aantal effectstudies en vergelijkende wetenschappelijk onderzoeken is gebleken dat het een effectieve behandelmethode is bij angst- en spanningsklachten( Öst en Breitholz 2000). Je leert via deze methode hoe je controle kan krijgen over spanning en ontspanning. Dit verloopt in 5 fases. In elke fase moet je in staat zijn om het spanningsniveau van 0 tot 100 minuten minimum 20 tot 30 punten te laten zakken. Naarmate naar een volgende fase wordt overgegaan, wordt de tijdsduur om tot ontspanning te komen telkens korter. Daar waar de eerste fase ongeveer 15 minuten duurt, is in de laatste fase verminderd tot slechts ongeveer 90 seconden. Daarna ga je leren om je vlug te leren ontspannen, eerst in rustige niet stressvolle situaties, daarna tijdens intensieve activiteit en later in stressvolle situaties. Als laatste worden automatische patronen in kaart gebracht en een persoonlijk plan gemaakt wat te doen als spanning oploopt. Vooraf zal er altijd een intakegesprek zijn. Doel van dit gesprek is om na te gaan of verwachtingen en wensen van jou overeenkomt met wat deze training te bieden heeft. Plaats en locatie van dit gesprek zal in overleg bepaald worden.