Vaak kunnen spanning en angst ervoor zorgen dat je lichamelijke klachten voelt. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld hartkloppingen, hyperventilatie, duizeligheid of wazig zien. In het geval de angst jouw leven gaat overheersen dan kunnen wij spreken van een paniekaanval.

Symptomen van een paniek aanval

  • Duurt paar minuten tot anderhalf uur
  • Trillen
  • Gevoel dat je gek wordt
  • Flauwvallen
  • Verandering van lichaamstemperatuur

Door de paniekaanvallen kan het zo zijn dat je bepaalde situaties gaat ontwijken doordat je bang bent om weer een angstaanval te krijgen. Als dat zich voordoet dan heb je een paniekstoornis.

Oplossing tegen paniekaanvallen/paniekstoornis

Om jouw paniekaanvallen de baas te worden, is het noodzakelijk dat je de situaties waarin je een paniekaanval hebt gehad te blijven opzoeken. Op die manier geef je jezelf de kans om in te zien dat het meer een gedachtenproces is in plaats van realiteit.

Daarnaast is het aan te raden om geen tot weinig alcohol te drinken, veel te bewegen (voldoende sporten) en veel uit te rusten. Mochten die drie dingen niet helpen dan zou je kunnen overwegen om professionele hulp te zoeken. Een van de dingen die er aan gedacht kan worden is cognitieve gedragstherapie. Daarin ga je jouw gedachten in kaart brengen om vervolgens te zorgen dat de negatieve gedachten worden vervangen door positieve gedachten.

  • Ook zou je kunnen overwegen om een cursus Mindfulness te volgen waarin je aan de gang gaat met de harmonie tussen lichaam en geest. Vaak wordt de behandeling volledig vergoed door de zorgverzekeringen. Voor meer informatie zou je kunnen bellen met NNU – Mindfulness 0623108344
Aanmelden Mindfulness