Als mens hebben wij stress nodig om alert te reageren en goed te kunnen presteren. Bij noodsituaties hebben wij stress nodig om kunnen overleven. Ons lichaam maakt dan het stresshormoon Cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat er eiwitten worden afgebroken waardoor er aminozuren vrijkomen. Met die aminozuren wordt er glucose(energie suiker) gemaakt. Met die energie wordt er adrenaline en noradrenaline geproduceerd. Die hormonen maken ons lichaam alerter waardoor wij klaar worden gestoomd om te vechten of te vluchten.

Gezond of ongezond

De stress die je ervaart voor een sollicitatiegesprek of voor een examen is volledig normaal. Dat heb je nodig om goed te kunnen functioneren. Ons lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Gebeurt dit niet, dan ontstaat er een ongezonde vorm van stress en kan zelfs lijden tot een burn-out.

Mogelijk oorzaken van overmatige stress

  • Traumatische ervaring als een ongeluk
  • Overlijden van een dierbare
  • Een chronische ziekte
  • Een stressvolle baan of verlies van je baan
  • Veel eisen van jezelf
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Perfectionisme
  • Een scheiding
  • Ziekte bij je kinderen

Gevolgen van langdurige stress

Een lange periode van stress zorgt voor een fysiek reactie van ons lichaam. Een lange periode van stress zorgt ervoor dat je jouw leefstijl aanpast. Veel mensen gaan dan ongezonder eten, drinken, roken of grijpen naar drugs. Dat heeft een negatieve uitwerking op je mentale en lichamelijk welzijn.

Langdurige stresssituaties kan verder leiden tot:

  • Verhoogde bloeddruk
  • Hoog cholesterolgehalte
  • Ontstekingsreacties
  • Oorsuizen (tinnitus)
  • Pijnlijke/stijve spieren
  • Duizelingen
  • Hormonale schommelingen
  • Overmatig transpireren
  • Klamme handen
  • Paniekstoornis
  • Rusteloos
  • Vermoeidheid
  • Uitputting (Opraken van alle reserves)
  • Hartkloppingen zonder reden
  • Hyperventilatie 
  • Nek/schouder/rugklachten
  • Slapeloosheid
  • Depressief
  • Concentratieproblemen

Mogelijke oplossing

Het is in alle gevallen aan te raden om veel rust te nemen en gezond te eten. Doe vooral dingen die jou energie geven. Vertel jouw omgeving er ook over zodat zij er rekening meet kunnen houden. Daarnaast kun je ervoor dat je voldoende lichamelijk beweging krijgt. 

Om op lange termijn de oorzaak weg te nemen raden wij aan de tijd te nemen om naar jouw lichaam en geest te luisteren. Mentaal zullen er een aantal dingen moeten veranderen zodat je niet weer in dezelfde situatie belandt. Door Mindfulness toe te passen, kan je ervoor zorgen dat lichaam en geest weer in Harmonie komen. Praktijk NNU Mindfulness helpt jou met een duurzaam herstel.

Op zoek naar meer tips voor een mentale weerbaarheid of meer informatie of de mindfulness training dan kun je bellen met 0623108344 of mailen naar mienekenorder@gmail.com.